DOA UMUM

AHAD
5 Rabiul Akhir 1439 H /
24 Dis 2017 M
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ.
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Ya اَللّهُ...Ya Rahman Ya Rahim..Ya Maghfirah.. Ya Zaljala, li wal iqram. Kau Ampunilah dosa-dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dan dosa anak-anak cucu, isteri/suami kami dan saudara mara serta sahabat sahabat sekelian umat islam kami.

Ya اَللّهُ.. Ya Rahman... cucurilah rahmat kepada kami semua dan limpahi kami dengan hidayah dan petunjuk agar kehidupan kami hari ini Dan hari-hari yg mendtg dlm keadaan baik dan sentiasa mendpt perlindungan Mu.

Ya اَللّهُ..Ya Salaam... bantulah kami dalam mengingatiMu, dan dalam mensyukuri setiap nikmat kurniaanMu, dan dalam mengerjakan ibadat dan taat padaMu. Rezekikan kami dengan kesihatan rohani dan jasmani yang baik. Berikanlah hidayah dan petunjuk yang berkekalan, iman yang sempurna, akidah yang mantap dan hati yang sentiasa khusyuk dan ilmu yang bermunafaat, anak-anak dan pasangan hidup yang soleh dan solehah, kebahagiaan hidup di dunia dan kesejahteraan hidup di akhirat.

YaAllah, Kau kurniakan kesihatan yang baik dan Kau permudahkan anak anak kami yang sedang menuntut ilmu dunia dan akhirat. Anugerahkan lah kejayaan cemerlang kepada mereka diatas usaha dan takwaan mereka kepada Mu Ya Allah. Semoga kejayaan yang mereka kecapi dengan penuh keredhaan dan rahmatMu akan memberi kehidupan yang penuh keimanan dan keberkatan.
اَللّهُمَّ اغْفِرْلِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَاكَمَارَبَّيَانِيْ صَغِيْرَا.
“Alloohummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa”.
“Wahai Tuhan kami, ampunilah kami dan Ibu bapa kami, sayangilah mereka sepertimana mereka telah menyayangi kami di waktu kecil dahulu"ُ

Ya اَللّهُ.... kami memohon kepada Mu, kurniakanlah kepada kedua ibu-bapa kami tempat yang istimewa di syurga-Mu Ya اَللّهُ

Ya اَللّهُ..Ya Rahman.. ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa pasangan hidup kami, anak2 cucu kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekeliaan muslimin muslimat sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia.

Ya اَللّهُ... Ya Azizz. . pilihlah kami untuk sentiasa istiqamah dengan amal soleh kami dan tunjuki kami jalan yang lurus.

Ya اَللّهُ...Ya Salaam, tunjukkan kepada kami perkara yg benar itu adalah benar dan rezkikan kepada kami utk kami melakukannya.. dan Ya اَللّهُ..Ya Salaam, Tunjukkan kepada kami perkara yang Bathil itu adalah Bathil, dan rezekikan kepada kami agar kami tidak melakukannya..
Ya اَللّهُ.., kami telah menzalimi diri kami, dari itu ampuni kami dan kasihani dan janganlah dibiarkan kami bersama mereka yang rugi.

Ya Allah Ya Zal Jalali Wal Ikram… Ya Allah….Jgnlah Kau biarkan kami ini dalam kesesatan, bantulah kami ke jalan yg benar dan diredai Mu Ya اَللّهُ.

Ya اَللّهُ...terimalah amalan kami..terimalah taubat kami..ampunkanlah segala dosa-dosa kami...amankanlah kehidupan kami di sana nanti yg kekal abadi… kurniakanlah kpd kami syurgamu yg maha luas nikmatnya…
Ya اَللّهُ.. Ya Malikal Mulk…

bantukanlah kami dlm menjalankan urusan agama kami, elokkanlah urusan dunia kami, yg padanya tempat kami mencari kehidupan, elokkanlah urusan akhirat kami, yg padanya tempat kami akan kembali utk selama2nya.. jadikanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kpd kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kpd kami dari segala kejahatan, sesungguhnya kami ingin kembali kpdMu dgn jiwa yg tenang….
Ya اَللّهُ. ...janganlah dipesongkan hati kami setelah kami mendapat hidayahMu. Dan kurniakanlah pada kami limpah rahmat dari sisiMu... sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-melimpah pemberianNya.

Ya اَللّهُ., Engkaulah yang membolak-balikkan hati, tetapkan hati kami pada agama dan taat kepada-Mu Ya اَللّهُ..
Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabat baginda...
Segala puji pujian hanya untuk Mu Ya اَللّهُ.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين.ِ

Comments

Popular posts from this blog

Kitab-kitab Ibrahim dan Musa

12 Jenis Doa Iftitah

Takdir Allah Ta’ala di Dalam Ciptaan-Nya