Kelebihan Istighfar

Ini cerita tentang "Istighfar" dari kehidupan Imam Ahmed bin Hanbal, yang dianggap sebagai ulama terkemuka Islam dan seorang ahli teologi yang terkenal. Imam Ahmed juga dianggap sebagai pengasas sekolah Hanbali fiqh (perundangan Islam) dan merupakan salah satu daripada ahli-ahli teologi Sunni yang paling terkenal, sering disebut sebagai "Sheikh ul-Islam" atau Imam "Ahl al-Sunnah. "
 
Pada usia tua, Imam Ahmed melakukan perjalanan dan berhenti disebuah bandar. Selepas solat, dia bermalam di pekarangan masjid kerana dia tidak mengenali sesiapa di bandar tersebut. Disebabkan sifat merendah diri, dia tidak memperkenalkan dirinya kepada sesiapa kerana dia akan dialu-alukan oleh ramai orang.

Gagal untuk mengiktiraf Ahmed bin Hanbal, penjaga masjid enggan membenarkan beliau tinggal di masjid. Sebagai orang tua, penjaga yang terpaksa mengheret dia keluar dari masjid. Seorang pembuat roti dari tempat berhampiran berasa kasihan terhadap beliau (Imam Ahmed) dan menawarkan untuk menjadi tuan rumah kepada dia untuk malam.
 
Semasa tinggal dengan pembuat roti tersebut, Imam Ahmed memerhatikan bahawa si pembuat roti sentiasa membaca Istighfar (meminta ampun dari Allah). Imam Ahmed meminta si pembuat roti adakah amalan berterusan itu (istighfar) mempunyai apa-apa kesan kepadanya. si pembuat Roti menjawab dengan memberitahu Imam Ahmed bahawa Allah telah menerima semua  (berdoa), kecuali satu. Apabila dia bertanya kepadanya apakah doa itu yang telah tidak diterima, roti menjawab bahawa dia telah meminta Allah untuk memberi dia keistimewaan untuk bertemu dengan seorang ulama yang terkenal Imam Ahmed bin Hanbal.

Mengenai perkara ini, Imam Ahmed bin Hanbal berkata bahawa Allah telah bukan sahaja mendengar doa beliau tetapi telah mengheretnya ke pintu rumah pembuat roti. [Diringkaskan dari Al Jumuah majalah, vol 19, mengeluarkan 7]

Cerita ini merupakan satu peringatan kuasa berkata Istighfar (memohon ampun). Mari kita ingat bahawa nabi pernah berkata Istighfar dengan kerap pada waktu siang. Tafsir Al-Qurtubi menyatakan:

Seorang lelaki mengadu kepada Al-Hasan tentang kemarau, dan dia berkata kepadanya: "Berdoalah kepada Allah untuk keampunan"
Lelaki lain mengadu kepadanya kemiskinan dan dia berkata kepadanya: "Berdoalah kepada Allah untuk mengampuni kamu"
Lelaki lain berkata kepadanya: "Berdoalah kepada Allah untuk memberkati saya dengan kanak-kanak." Beliau berkata: "Berdoalah kepada Allah untuk keampunan"
Satu lagi mengadu kepadanya bahawa taman itu telah kering. Beliau berkata kepadanya: "Berdoalah kepada Allah mengampuni dosa."

Beliau ditanya tentang hal itu dan beliau berkata: "Ini bukan pandangan peribadi saya, kerana Allah berfirman dalam Surah Nuh (yang bermaksud): 'Mintalah ampun dari Tuhan, sesungguhnya, Dia Maha Pengampun, Dia akan menghantarkan hujan lebat kepada anda yang banyak. Dan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta dan anak-anak, dan Dia akan mengadakan bagi kamu taman-taman dan Dia akan mengadakan bagi kamu sungai-sungai. "Tafsir Al-Qurtubi (18/301-302)
 
Salah satu daripada penyampai hadith telah ditanya mengenai cara di mana keampunan perlu dicari, yang dia menjawab: "Rasulullah (sallallaahu 'alayhi wa sallam) pernah berkata:" Astaghfirullah Astaghfirullah (Aku bermohon keampunan kepada Allah!, saya merayu keampunan  kepada Allah) '. "[Sahih Muslim].

Comments

Popular posts from this blog

Kitab-kitab Ibrahim dan Musa

12 Jenis Doa Iftitah

Takdir Allah Ta’ala di Dalam Ciptaan-Nya